storhandling

ja, idag har jag storhandlat, och tänkte att jag skulle börja hålla koll på vad jag egentligen köper ,så jag tänkte att jag skriver ner vad jag handlar här så har jag det samlat nånstans sen, men jag tycker jag fått med bra mat hem den här gången, och mycket bra om man jämför med pengarna jag lagt ut :)

först avhandlar vi de mindre bra sakerna:

lantkorv (typ falukorv) 2 st 800 gram för 12.45 kr styck ( men det är hundmat, hon for lite grann i sitt torrfoder och det där
                                                                                                   räcker hur länge som helst)
ost, kvibille prästost 17 % ( dom hade extrapris) men det är gott ibland med ost på nybakt bröd
sojadryck, naturell, go green,  jag köpte en för att jag ska ha till min chailatte, annars får jag ta och göra egen sojamjölk
tofu, marinerad   vill bli bortskämd lite granna ibland jag också :) men det är supergott med tofu
messmör, på tub,  ska prova ett av grötrecepten, men annars är inte messmör nån höjdare sådär tycker jag, jo när det gäller järn då kanske, men det finns bättre.

så , det var väl det som var lite ohälsosamt eller onödigt egentligen.

sen handlade jag kryddor också, kardemumma,  mynta och malda nejlikor,  nu kan jag göra min chaigröt :)
sen handlade jag en färsk myntabuske också , på en annan affär efteråt. den ska planteras med de andra kryddorna

sen lite burkmat:
champinjoner på burk 4 st  ( enkelt att göra soppa på, mixa med sojamjölk och sojagrädde, salt å peppar, värm, ät )
majs på burk,  3 småburkar
en burk bondbönor, bruna, ska prova vad det är för nåt, dom hade torkade bondbönor också men jag får läsa på mer om
                                                först
tonfisk på burk i vatten,  4 st, extrapris,  enkelt att ha hemma, men inte för ofta, innehåller mycket salt.
matlagningsgrädde , soja tofu light eller vad den heter, supergod
annanas på burk, till mitt djungelmos

sen annan mat:

frysta blåbär
valnötter
cashewnötter  (  nötter att ha i bröd , båda sorter)
oliver gröna
pumpakärnor halvt kilo, billigt, räcker länge, gott i bröd och i gröt
torkade osvavlade aprikoser,  ett måste i mitt kök
torkade dadlar, ska smaka hur dom smakar
rågflingor, krav
fyrkornskross,  göra gröt av enligt  ett recept i grötboken jag köpte från frälsningsarmen
linfrön 1 kg, storpack, räcker lääääääääääääääääänge,
äppelcidervinäger
zucchini
spagetti
jäst 2 paket räcker ett tag
sen hittade jag apelsinblomvatten,    jippi !   nu ska här experimenteras :)
choco tea aztek,  te gjort på kakaobönskal,  supergott
färsk vitlök


allt detta fick jag för 652 kr


sen har jag natuerll yoghurt och mjölk hemma, och bönor och linser av alla de slag, couscous, quinoa, ris, pasta, mjöl av alla de slag och färsk frukt och grönsaker.

så det blir inte så mycket mer att handla den här månaden.

mjölk, yoghurt, jäst, frukt och grönt kommer jag handla , och möjligen nåt annat smått om jag ska göra nån speciell maträtt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0