min favoritgröt

tänkte dela med mig av receptet på min favoritgröt som jag ofta äter till frukost, håller en mätt långt in på dagen,  så där gott mätt.

gröt

1 dl havregryn
några torkade aprikoser klippta i småbitar
en lite näve russin
en stor nypa solroskärnor
lite vetegroddar
2 dl vatten
ingefära
kanel
salt
sen brukar jag har i nån annan krydda som variation,  väldigt lite av den, tex jalapenopeppar eller koriander

antingen kokar ni den eller så gör ni som jag (när jag är lat) och micra den i 3 minuter ( inte 2 som det står på paketen , gröten blir så vattnig då)

när gröten är klar har jag på min egen fruktpure

man kan purea olika frukter:

den här brukar jag har

1 burk annanas i sin egen juice ( en mellanstor)
1 banan
(mango passar och bra i den här blandningen, men de thar jag oftast inte hemma)
lite pressad citron eller lime för att inte bananen ska bli brun
 bara mixa och så kan man ha det som sylt på fast mycket mer av det goda
en burk annans och en banan räcker i 3 dagar för mig

och sen brukar jag har på naturell yoghurt 

klart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0