janssons sill och rotfruktsfrestelse

jag gillar janssons frestelse förutom ansjovisen i den. jag hade en burk sill med anjoviskryddning hemma i kylskåpet och en massa rotfrukter som behövdes lagas till snarast så det blev:

rotfruktsfrestelse med sill och dillig kaviarsås:

1 liten palsternacka
1 liten bit rotselleri
2 morötter
2 stora potatisar

riv allt grovt, jag har turen att ha en maskin som gjorde jobbet åt mig.

sill med ansjoviskryddning ( finns billig stor burk med hel sill från coop , som jag använde)

blanda i sillen klippt i bitar

en halv gul lök
1 dl matlagningsgrädde
2 dl minimjölk
2 msk kaviar
massa dill finklippt
salt
peppar
koriander
senapspulver
andra kryddor om ni känner för det


hacka löken i småbitar, fräs i smör och häll sen i grädde, mjölk och kaviar, låt koka upp, häll i dillen och kryddorna, blanda med resten av sakerna och häll i en ugnsfast form.

in i ugnen typ 40- min 1 timme  på 200-225 grader.

jag gillade inte sillen heller, men jag älskar den innan den åkte in i ugnen, så nästa gång gör jag nog rotsaksgratäng med sill breved, men för er som gillar den klassiska janssons frestelsen kommer älska den här varianten.

Kommentarer
Postat av: ida

bra med en mat blogg..

2009-03-27 @ 20:12:50
URL: http://icetox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0