ett gott pannbröd med pepparkakssmak

jag gjorde mat åt en klasskompis igår när vi satt och skrev c-uppsats och det blev väldigt gott så jag skriver ner receptet här:


pannbröd typ pepparkaka
   4 små pannbröd som passar en sån där liten stekpanna

1 dl mjölk
2,5 dl mjöl ( vete använde jag) plus mer till utbakningen
1 msk olja eller mer
sen har jag hittat en påse med pepparkakskrydda som jag hade i lite av
en skvätt sirap
salt

baka ihop degen, och dela i 4 delar, är degen kladdig är det bara att ha på mjöl när ni kavlar ut den till små runda platta kakor, som man sen steker i en torr stekpanna, borsta av överflödigt mjöl innan ni har i brödet i stekpannan.
stek tills den inte ser degig ut längre och börjar få lite färg, stekpannan får gärna vara het, mina bröd brukar bli bättre ju längre stekpannan varit på. eller snarare ju fler jag gräddar, så gör jag många så är sista den bästa och jag undrar alltid varför jag inte gjorde mer smet  :)

och tro mig, dom här bröden går åt otroligt fort!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0