ekologisk fiskgryta

har provat att göra en fiskgryta enligt ett recept ur en ekologisk kokbok, ändrade receptet lite, tyckte det var alldeldes för mycket fisk och för lite curry och ägg i den.

2 port fiskgryta (plus lite till hunden)

en liten purjolök  
2 tsk curry minst, fick krydda mer efteråt
2 morötter
3 potatisar
300g vit fisk
4 ägg hårdkokta
persilja hackad
2,5 dl matgrädde
3 dl grönsaksbuljon ( ni kan ha fiskbuljong istället om ni gillar skarpare fisksmak, det gör inte jag)
peppar
salt
100 g räkor skalade

stek strimlad purjolök i smör och häll i curryn, stek lite till
häll allt i en gryta och häv i morötter och potatis i bitar/skivor, häll på buljon och grädde
låt koka tills potatisen och morötternaär mjuk/ al dente om man känner för det 12- 15 min kanske,
krydda med peppar och salt och mer curry om det behövs det, häll i fisken som är i bitar och koka kanske 4 min, eller tills fisken har blivit färdig ( själv kokade jag över den så den smälte ihop med såsen lite, men det blev gott ändå, jag kollade inte klockan)
ta av kastrullen från värmen och häll i räkorna och persiljan och låt stå nån minut så räkorna hinner tina, om dom nu varit frysta, häll upp i en tallrik och skiva ner ägget i icke symetriska bitar och häll över fiskgrytan och sätt dig ner och ät och njuuut!
mums var den :)
hunden gillade den också, förutom äggvitan och morötterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0