Bästis Annanaspaj

så nu är jag hemma hos mamsen och familjen, och det första som händer när jag kommer innanför dörren är att jag blir beodrad att göra annanaspaj, och jag som inte gillar annanaspaj , det är så sött och sliskigt, för sött alltså.
men eftersom jag ändå måste göra den tänkte jag att jag lika gärna kunde förbättra receptet och smaken på den till mindre söt.

Bästis Annanaspaj

pajskalet

3 dl vetemjöl
150 gr smör
1/2- 1 dl socker , jag föredrar en halv om man ska äta glass eller vaniljsås  till och 1 dl om man ska ha grädde till.


fyllningen

1 mellanstorburk krossad annanas
2,5 dl turkisk yoghurt eller creme fraiche
2 ägg
2 tsk vaniljpulver ( av riktig vanilj, finns på coopaffärena har jag sett, en lite burk med svart pulver, smakar mycket bättre än kemisk vanillin eller vaniljsocker)
2-3 tsk rosenvatten
torkad eller färsk mynta
ingefära pulver
limejuice, lite grann bara typ 1 msk
socker

gör pajdegen och tryck ut den i en form

blanda ihop fyllningen,  häll i limejuice och smaka sedan av med socker hur söt ni vill ha den, jag föredrar fyllningen lite mera frisk i smaken som en kontrast mot det söta pajskalet och jag föredrar att äta den med vispad grädde, som rundar av lite.

så , jag har provsmakat den nu, och jag gillar den jättemycket, får se om min kräsmagade familj godkänner den också :P


skriver en lite påminnelse om att jag ska lägga in receptet på en jättegod middag som syrran gjorde idag och som jag brukar göra:

grekisk pyttipanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0