äppelkräm på väldigt eget vis , hehe

ja, idag har det blivit äppelkräm till middag,  till lunch åt jag fiskgrytan från igår fast utan ägg, men det var också gott.
jag hade ett äpple jag tänkte jag skulle göra nåt med, och tänkte att äpple kanske är mildare om man tillagar det först, så jag tänkte jag kokar äpplet på nåt vis och så hittade jag recept på kräm.
men det blev inte som receptet alls :D
jag hade ingen kanel så det blev en promenad med hunden till affären ( var fasiken har min kanelburk tagit vägen? bara puts väck från köket).

och så hem igen och så började jag laga krämen, kokade äpplena mjuka och så skulle jag reda sen med potatismjöl, men hittar inte det , och jag orkar inte gå tillbaka till affären igen, så jag letade igenom hyllorna och tog tillslut lite havregryn att reda med, och det blev bra :)

äppelkräm ala emma

ett stort äpple i bitar, kärnhus borttaget.  (1/2 liter om man häller bitarna i ett mått)  rek ej granny smith äpplen
1/4 dl socker
vanilj ( jag har en burk med malen vanilj, ekologisk, ganska ny, verkar finnas i de flesta affärer, supergod inte alls som
             det äckliga vanillin eller vaniljsockret)
kanel
ingefära
4 dl vatten
 en halv näve havregryn
knäckebröd

mät upp vattnet i kastrullen, häll i kanel, ingefära och vanilj efter smak. koka upp och häll i äpplena , koka mjuka, jah brukar koka tills dom mosar sönder sig själva lite om man rör runt med en slev, häll då i havregrynen och låt koka ihop lite till och rör om, häll upp i en skål och krossa/ smula över knäckebrödsbitar och lite mjölk ellet grädde till.

ät och njuuuut!   det gjorde jag, kommer göra den här med havregryn istället för poatismjöl, och desutom fick man lite protein i också.

men jag fyllde proteinbehovet genom att äta en tallrik onaka fil innan, så nu ska min mage må bra :)

hade en kompis på fika här igår kväll, och oj oj vad jag vräkte i mig,   ekologiska kakor, torkade fikon och aprikoser och solrosfrön, och sen åt jag ett paket med vitlöksalami och drack en liten flaska med päroncider( non alco) och det har jag märkt av idag att man fått betala för nöjet.  sov sämre i natt så jag vaknade 2 timmar senare än vanligt och har varit energilös halva dan, skulle lätt ha kunnat gå och lägga mig igen. skönt att få lite bekräftelse på att maten har sån påverkan på en. så nu borde jag må bättre imorgon igen :)  vill ut och gå då !
       


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0