Välkommen till min nya blogg!

min väg till ren mat

hej, här tänkte jag skriva ner det jag lär mig om mat utan tillsatser av en massa e-nummer.
jag har börjat läst boken den hemlige kocken och förfärats av hur mycket skit rent ut sagt det finns i maten vi äter. Det jag har hunnit med hittils är att börja köpa en del torrvaror som är ekologiska och inte innehåller en massa e-nummer eller aromer. jag ska efter helgen börja baka mitt eget bröd, hårdbröd har jag hittat ekologiskt som bara innehåller mjöl, jäst och vatten och salt, wasas ekologiska. Slängde mitt gamla wasa fin råg, alltså varför behöver dom tillsätta emugleringsmedel till hårdbröd?

lite fakta om emugleringsmedel i bröd:

"Används ofta i så kallade bread improvers för att få rätt storlek på gasbubblorna och gör så att brödet kan hålla mer gas vilket gör att brödet blir större. Gör inkråmet mjukare och bromsar den effekt som gör att brödet känns gammalt. Mjukheten får konsumenten att tro att brödet är mer nybakat än vad det egentligen är. " (Den hemlige kocken av mats-eric nilsson)

jag har hittat en blogg som en tjej gör som gillar att baka bröd, bra sida att inspireras av och sen självklart min favoritsida nr 1: www.alternativ.nu där finns så otroligt mycket att ta del av, recept, fakta och en massa kunskap om självhushållning. det är nog en sida jag kommer återkomma till många gånger. kan varmt rekommendera den.

sen så lägger jag till 2 inlägg från min förra blogg som jag av privata anledningar inte fortsatte med.

den 8 november 2008

finska och ekologisk mat

har precis beställt den andra boken som mats-eric nilsson har skrivit om matfusket: Äkta vara : guide till oförfalskad mat. Sen beställde jag en språkkurs i finska och finsk-svenskt lexikon, har tänkt mig att äntligen ta tag i att lära mig finska något som jag velat göra länge, mina farföräldrar är därifrån men har inte velat lära mig så mycket finska. Funderar på att byta tillbaka till det efternamn jag hade när jag föddes också.
ska bli spännande att se vad böckerna har att erbjuda.
ska om några timmar åka hem till mamma och vara kaninvakt där i några dagar så jag får se vad för mat det finns att tillgå där, nåt som är utan tillsatser är älgköttet dom har i frysen i allafall, ska nog laga till nåt av det, var längesen jag åt det.

den 9 november 2008

proteinet

idag har jag ätit färsk ekologisk spenatpasta, saltå kvarns tomatsås med svarta oliver och kapris och ekologiska vita bönor från zeta. sååå gott.
Sen har jag köpt vikas knäckebörd, stenhällsbakat, och oj oj oj vilken skillnad jämfört med ugnsbakat knäckebröd, vilken härlig smak på vikas, men smakar det så kostar det, får bli en av lyxvarorna jag kan köpa ibland.

Är hemma hos min mamma och är kaninvakt över helgen, och dom hade ett paket köttbullar i kylen, jag har funderat på vad man kan äta för slags proteiner som är ren mat, men så kollade jag proteininnehållet i köttbullarna , 13 g/ 100 g. I pastan jag åt idag är det 11 g/ 100 g , så ingen fara, pastan och bönorna ger bra med protein.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0