matlusta på ren mat

har funderat och kommit fram till att allt tjafs om vad man äter för att gå ner i vikt, hålla sig smal osv inte passar mig eller min logik.

fibrer-  fullkornspasta, ris osv,    vad åt folk innan det kom ut?   vanlig pasta,  mådde dom sämre? var dom tjockare än vad folk är idag?  Nej, dom var smalare,  det är idag som fetman sprider ut sig överallt.

lågkolhydratkost-  där man ska äta 70 % fett, det finns inga långtidsstudier på vilka konsekvenser sån mat ger, men det positiva jag hittar med det är att dom äter väldigt mycket ren mat, mycket färre e- nummer och en massa tillsatser som faktiskt inte är mat.

Jag kan dra upp en massa exempel på andra saker inom mattrenderna- men det jag vill komma fram till är, att folk förr i tiden inte åt en massa kemikalier , dom åt kolhydrater och gick inte upp i vikt för det,   dom åt också mindre portioner.

så jag vill börja experimentera för att få till renare mat .

var hemma hos mamma förra veckan och dom gjorde tacos och hon kryddade köttfärsen med tacokrydda på burk och jag frågade henne vad tacokyddan innehåller, det kunde hon inte svara på för hon kunde inte läsa så smått, så jag läste upp för henne,   först på ingredienslistan stod druvsocker,  sedan 19 % salt,   så det var åtminstonde 19 % druvsocker också,   så den burken som dom betalar svindyra pengar för innehåller minst 38% salt och socker,    har ni sett dom där druvsockertabletterna som man kan köpa och äta,  skulle ni vilja lägga ner en sån i eran tacoköttfärs? det är precis vad man gör om man kryddar med den kryddburken.  min syrra sa att hon har provat göra egen krydda men att det inte smakar samma sak , hon trodde det var sockret som gör smaken. Min tanke då, kan man inte göra egen krydda och lägga i socker om man vill det, krossa lite råsocker och det är bra mycket nyttigare än druvsocker som går rakt in i blodet. och desutom billigare.  Så jag har letat efter recept på tacokrydda och hittat en massa olika, så jag tänkte ta och experimentera mig fram för att få till en bra blandning, jag får återkomma när jag har resultatet.  
Sen skriver jag ner det här för att påminna mig själv,  semlor,    saffranssemlor med russinfyllning,  skulle vilja smaka nåt sånt så kanske man kan experimentera fram det senare :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0