margarin = farligt

hittade en uppsats idag som handlar om margarin vad det innehåller och dess påverkan på miljön,  
och jag kan säga att jag kommer inte att äta margarin igen och kommer undvika det i andra färdiga matvaror så gott jag kan.

här har ni en länk till uppsatsen :
 http://kolhydrater.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=cc3a00d3-d215-4a90-9ddf-7eebf4823592

den uppsatsen är nåt alla borde läsa! skrämmande och chokerande,   jag har skickat ett mail till alla mina vänner om det också, nåt man borde upplysa så många som möjligt så de också kan få den informationen.
riktigt smör för min del nu

läste också en debatt om bregott, om det var bra eller inte,  det står rapsolja och smör på innehållsförteckningen tydligen, men rapsoljan kan ju vara processad, hm, får kolla vidare på det.

och sen så gjorde jag taco kryddblandningen idag: 

om ni tänker göra den så kolla upp de enskilda kryddorna så de inte är uppblandade med andra kryddor eller innehåller klumpförebyggande medel eller nåt annat skit.
jag hade svårt att hitta chilipulver som var rent, men hittade en av de många kända märkena på kryddhyllan i affären.

receptet:

1 msk chilipulver
2 msk spiskummin
1 msk oregano
0,5  msk salt ( salta inte maten om du har i salt i kryddblandningen, jag la i saltet för enkelhetens skull, bara att krydda)
1 kryddmått cayennpeppar
0,5 msk koriander
1 msk lökpulver
0,5 msk vitlökspulver
0,5 msk svartpeppar
0,5 msk socker

blanda kryddorna och   ca 3 msk av denna kryddblandning uppskattar jag som en påse taco krydda från affären.

Kommentarer
Postat av: nathalie

länken får inte plats på sidan.. man ser den alltså inte..

2009-03-05 @ 23:34:06
Postat av: prinsessan

hej, ja jag är ganska grön när det gäller att veta hur en blogg fungerar tekniskt, men jag har lagt till en länk i högra kolumnen under länkar, där kan du hitta den :)

2009-03-06 @ 09:28:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0