lever grytan

igår gjorde jag lever, otroligt för att vara mig. jag har alltid vägrat äta lever hemma, jag har inte gillat den skarpa smaken och konsistensen på den, smulig och torr. men jag tänkte ge det en chans igår när jag ändå stekte lever till hunden, hon är galen i lever. så jag kollade i min underbara bok kokkonsten hur man ska steka lever för att den ska bli bra och så gjorde jag som så, jag tror mamma steker levern för länge. den ska vara rosa inuti och äter man den då så är den nästan krämig i konsistensen istället och den där skarpa smaken har inte hunnit komma.

så om nån vill ha receptet kommer den här:

lever
skär levern i skivor, ta bort hinnor om ni kan annars får ni spotta ut dom sen.
stek levern i smör, 1 msk till 200 g lever.
jag hade 400 g lever, 300 g till grytan och 100 g till hunden.

vänd levern och stek på inte för varm värme, man kan kolla att levern är klar genom att peta på den, och då ser man om det kommer vätska ur den, det ska komma droppar men inte mörkfärgade och levern ska inte ha blivit gummiaktig, då är den stekt för länge,  jag tog en bit då och då och skar mitt itu och kollade hur det såg ut, och kollade spänsten på biten innan och hur mycket vätska som kom ut när jag petade innan jag skar itu den, ett bra sätt att lära sig hur det ska vara.

sen kokade jag ris samtidigt,  gärna paraboiled ris,  jag hade änglamarks ekologiska. 1,5 dl okokt till grytan var lagom.

och när jag stekt klart levern, så hällde jag i en burk champinjoner istället och lät dom steka sig ett tag och sen hävde jag på en burk krossad tomat och en skvätt vitt vin och lite matlagningsgrädde.
och så hade jag på 4 kryddor och lite salt. när det inte var lång tid kvar på riset och tomatröran hade sjudit ett bra tag så hävde jag i leverbitarna i grytan och lät dom sjuda med lite grann, inte länge, bara så dom värmdes upp och sen hällde jag i riset,  och rörde om allt och färdig att serveras , det blir jättegott,   kycklinghjärtan är gott att göra på detta viset också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0