gott bröd

jag bakade idag och brödet blev supergott, halva limpan är redan slut och ninja tiggde hur länge som helst för att få några bitar till, lustigt en hund som gillar bröd.

ok, receptet jag utgick ifrån är egentligen bara en hänvisning till hur mycket av varje råvara man ska ha.

5 dl vätska
50 g jäst
13-14 dl mjöl, varav minst en tredjedel vetemjöl
2 tsk salt

men jag gjorde om det, halverade det och slängde det i en form.

nöt och russinbröd

1 bröd i en avlång brödform

25 g jäst
3 dl fingervarmt vatten, gärna kallare än så istället för för varmt, varmare än så så dör jästen.

blanda dessa 2 så jästen löser upp sig

sen hade jag i
solrosfrön
pumpafrön
vetegroddar
hackade valnötter och cashewnötter
honung, 3- 4 msk kanske,   jästen äter upp en bra del av sockret
sesamfrön
linfrön
russin
1 skvätt olja

kryddor:
hade i färsk citronmeliss och rosmarin som jag rev i småbitar
lökpulver
paprikapulver
ingefära
pomeransskalspulver
senapspulver
torkad oregano


blanda dessa saker

sen har man i 2,5 dl grahamsmjöl, blanda
och sen 2,5 dl vetemjöl, blanda
sen blandar man degen och har i 1-1,5 dl vetemjöl till tills degen inte är så kladdigt längre och har blivit en deg,

ha bunken i rumstemperatur utan drag, och ha en kökshanduk över bunken
låt jäsa minst en timme,  jag hade den i 2 eftersom jag var ute och sprang under tiden den jäste.
peta gärna i degen under tiden, så den sjunker ihop lite, det är roligt :D
när den jäst klart,  pudra på lite mera mjöl, knåda  ihop degen till en boll och se till att den inte är så kladdig, inte så mycket mjöl, max 0,5- 1 beroende på hur mycket du hade i innan, men sen tar du och knådar den ett litet litet tag och släng sen ner den i en brödform, en sån där avlång rektangelformad en.  sätt den ovanpå spisen för jäsning, lägga på handduken och sätt på ugnen, på 225 grader.  låt jäsa en halvtimme eller tills du inte orkar vänta längre och in i ugnen i ca 30 min
du vet att den är klar när den fått hård skorpa och att när du tar ut den, skär med kniv längs kanterna så den släpper, vänd upp och ner, skaka på den så trillar brödet ur,  den har inte hård skorpa där formen varit, men knacka med knogarna på undersidan av brödet, låter det lite ihåligt och inte stumt så är bördet klart, låter det stumt in med det i ugnen en stund till.
rulla in brödet i handduken och låt svalna helt innan du packar in den i en plastpåse,  vänta ett tag tills det svalnat lite innan du skär upp brödet annars åker en massa vätska ut brödet och det blir torrt.

smaklig brödtid :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0